martedì 4 febbraio 2020

Duminica 9 Fërvé 2020 - Quinta Duminica apress l'Epifanìa



Duminica 9 Fërvé 2020 - Quinta Duminica apress l'Epifanìa


Orassion: Nosgnor! Fane lìber da le caden-e dij nòstri pëccà, e dane la libertà ‘d cola vita bondosa ch’it l’has fane conòsse an Tò Fieul Gesù Crist, nòst Salvator; ch’a viv e regna con ti, ant l’unità dlë Spirit Sant, ora e për sèmper. Amen

Testament Vej: Isaìa 58:1-9

Ël "digiun" ch’a-j pias a NosgnorAn cost tòch dël profeta Isaìa, Nosgnor a acusa sò pòpol, ij chërdent, ëd mach fé mostra d'esse religios ma a séguito, ant l'istess temp a fé d'ògni sòrt d'ingiustissie. Nosgnor a sa nen còsa fesse 'd sirimònie religiose s'a son pa compagnà da 'd fàit, da coerensa a soa volontà arvelà ant la vita concreta.

“Crija bin fòrt, chita nen ëd crijé. Fà sente toa vos tanme n’arson ëd tromba. Arcòrda a mè pòpol soa infedeltà, a la sëppa ‘d Giacòb ij sò pëccà. Pura, lor a smijo d’esse tant religios! Am ciamo tùit ij dì an preghiera përchè im pòrto parèj coma se lor a fusso ‘d gent ch’a fà ‘l bin e che mai a së slontan-a dai comandament ëd sò Dé. A reclamo ch’i-j fasa giustissia; a fan finta dë steme dacant. Lor a diso: “Përchè vardes-to nen che nojàutri i foma ‘d digiun? Përchè it fase nen cas a nòstre sùpliche?”. Ma mi iv rëspondo: “A l’é përchè i fase ‘d digiun mach për fé piasì a vojàutri. Vojàutri i feve ‘d digiun e, ant l’istess temp, i séguiteve a crasé coj ch’a travajo për voi. A che pro ch’a l’é digiuné quand ch’i séguite mach a cicogné e a rusé an tra ‘d vojàutri? Digiunand an ësta manera, vòstra preghiera a peudrà mai rivé al cél. Penseve fòrse ch’i peussa consideré ‘n digiun mach feme ‘d sùpliche tut ël dì, ësbassé la testa tanme ‘n gionch al vent, vestisse ‘d sach nèir e setesse an sù ‘d sënner? É-lo sto-sì ch’i ciame ‘n digiun? Penseve fòrsi parèj ëd fé piasì al Signor? Ël 'digiun' ch’i lo ten-o an bon cont a l’é pitòst sossì: liberé coj ch’a son ëstàit butà an përzon ëd manera ingiusta; slegerì ‘l pèis ëd coj ch’a travajo për vojàutri. Lassé lìber ij crasà e gaveje le caden-e dai pé. Fé part ëd vòst pan con coj ch’a l’han fam, dé d’arpar a chi ch’a l’ha gnun-a ca da steje. Deje da vestisse a coj ch’a l’han gnente da butesse adòss e dë stërmeve nen dai vòstri parent quand ch’a l’han da manca ‘d vòst agiut. Antlora vòst ciàir a brilera coma l’alba, e vòstre ferije a variran ant un moment. Vòstra pietà a sarà vòstra vangarda e vòstra retroguardia a sarà la glòria dël Signor. Antlora, quand ch'i anvochereve ël Signor, chiel medésim av darà la rëspòsta. Ij vòstri crij d’agiut a saran tòst ëscotà. Iv dirai sùbit: “Vardme sì”. Se vojàutri i gave vìa da vòstra ca tùit ij giov ëd crasament, se voi i fase nen segn con ël dìl për acusé; s'iv dareve vòst pan a chi ch’a l’ha fam e i giutreve coj ch’a son sagrinà, a sarà antlora che vòst ciàir as leverà ant lë scur, e che ‘l top ch’av ëstà tut d’antorn a sarà ciàir tant com a mesdì. Ël Signor av guiderà sèmper, av darà d’eva da bèive an pien desert e a ristabilirà vòstre fòrse. Vojàutri i sareve tanme ‘n verzé bin bagnà, tanme na sorgiss ch’a chita mai ëd vërsé. I sareve vojàutri a edifiché torna j’antiche rovin-e; i sodreve le fondassion bandonà da vàire. A diran ëd vojàutri “Vardé-là j’arcostrutor ëd muraje, j’arpopolator ëd sità”.

Rëspòsta: Salm 112

Cost Salm sapiensial a fà na lista dij benefissi ch’a ven-o da na vita conform a la volontà ‘d Nosgnor. 

Aleluja! A son beat coj ch’a l’han tëmma ‘d Nosgnor e ch’a l’han piasì dij sò comandament! Soa dissendensa ‘d lor a l’avrà na bon-a riussìa an tut lòn ch’a fà. Na generassion antrega ‘d gent ëd pietà a sarà benedìa. A soa ca a l’avran ëd richëssa e d’abondansa. Soa bontà a dura për sèmper. Për la gent ëd pietà la lus a splendriss ant lë scur. A son ëd gent compassionèivola, benigna e giusta.A-i ven dël bin a coj ch’ amprësto ‘d sòld ëd manera generosa e a fan ij sò afé con onestà. Ëd gent tanme cola-lì a sarà mai crasà dal mal e për tant temp as arcordrà ‘d lor. A l’han nen tëmma ‘d cative neuve. A l’han fiùsa che Nosgnor a-j giutrà sèmper. A l’é ‘d gent fiososa e sensa tëmma e a peudo dësfidé ij sò nemis sicur ëd trionfene. A compartisso lòn ch’a l’han e a son generos con coj ch’a son ant lë bzògn. Soe bon-e euvre a saran arcordà për sèmper. A peudo aussé la testa pien ëd glòria. Ij gram ch’a vëddo tut sossì a na saran infurià. Con rabia lor a argrignëran ij dent. j’ambission dij gram a finiss an gnente.

Testament Neuv: 1 Corint, capìtol 2

L'anunsi dl'Evangel e 'd tut lòn ch'a ven da le Scriture Sante a l'é na sapiensa bin granda, ma a l'é nen na sapiensa ch'a sìa 'l prodòt dël pensé 'd coj ch'a son considerà ij savant dë sto mond-sì, ij professor, j'òm ëd siensa, ij filosof... Nò, a l'é na sapiensa ch'a ven da Nosgnor Dé. L'apòstol Pàul a lo buta sì bin an ciàir. A dis:

A l’é për lòn, car ij mè frej e seur, che quand ch’i son vnù da vojàutri i l’hai nunsiave la testimoniansa ‘d Nosgnor sensa fé mostra d’oratòria o ‘d sapiensa uman-a. Mentre ch’i j’ero an mes a voi, I l’hai proponume ‘d dësmentieme ‘d tut meno che ‘d Gesù Crist e chiel butà an cros. I son ëvnùit a troveve coma n’òm débol, tëmros, fin-a tërmolant. Quand iv parlava e predicava, i lo fasìa nen con un lengage mirà a fé impression, col ch’a l’é tipich dij savant dë sto mond, ma con la potensa persuasiva dlë Spirit, 5e lolì përchè vòstra fede a fussa nen fondà an sla sapiensa uman-a, ma an sla potensa ‘d Nosgnor. An efet, a coj ch’a son ëd chërdent madur, na sapiensa i-j la bin proponujla, ma a l’é nen na sapiensa ch’a sia dë sto mond e ‘d coj che ambelessì a la fan da padron (che ancheuj a-i son e doman a saran dësmentià). Nò, la sapiensa ch’i na parloma a l’é la sapiensa ‘d Nosgnor, stërmà ant ij sò propòsit, cola che chiel a l’avìa destinà, fin da dnans dij sécoj, a d’esse nòstra glòria. Contut, ij dominator dë sto mond-sì a l’han nen capila; përchè s’a l’avèisso capila, a l’avrìo nen butà an cros ël Signor dla glòria. Ma, coma ch’a dis la Scritura: “A son ëd còse che l’euj a l’ha mai vëddule, che l’orije a l’ha mai sentije, e ch’a son mai montà dal cheur dj’uman. Cole-lì a son cole che Nosgnor a l’ha prontaje për coj ch’a-j veulo bin”. A l’é a nòjàutri che adess Nosgnor a l’ha arvelaje për ël mojen dlë Spirit, përchè ch’a l’é lë Spirit ch’a intra ant le profondità ‘d tute le còse, fin-a ant le còse ancreuse ‘d Nosgnor. Gnun a peul conòsse ij pensé ‘d na përson-a fòra che sò spirit medésim; e gnun a peul conòsse ij pensé ‘d Nosgnor, fòra che lë Spirit medésim ëd Nosgnor. Nojàutri i l’oma pa nen arseivù lë spirit dë sto mond-sì, ma lë Spirit ch’a ven da Nosgnor, e lolì pròpi përchè nojàutri i peuda conòsse le còse che la grassia ‘d Nosgnor a l’ha dane.

Quand ch’i parloma dë ste còse, i dovroma nen ëd paròle ch’a ven-o da la sapiensa uman-a, ma cole ch’i l’oma amprenduje da lë Spirit. A l’é parèj che për dëspieghé ‘d verità spirituaj i dovroma le paròle che lë Spirit a l’ha mostrane. Coj ch’a l’han nen arseivù lë Spirit ëd Nosgnor a peudo nen comprende le còse ch’a ven-o da chiel; a jë smijo ‘d ròbe sensa sens. A peudo nen comprendje përchè ch’a l’han da esse giudicà ‘d manera spiritual. A l’opòst, coj ch’a l’han arseivù lë Spirit ëd Nosgnor a peudo giudiché ‘d tut, mentre che lor a-j giudica gnun coma ch’as deuvrìa. An efet, chi é-lo ch’a podrìa conòsse coma ch’as deuv ël pensé ‘d Nosgnor, chi mai podrìa-lo mostreje? Nojàutri i comprendoma ste ròbe-sì përchè ch’i l’oma l'antendiment dël Crist.

L'Evangel: Maté 5:13-20

Nosgnor Gesù Crist a l'é la lus ch'anlùmina sto mond ëd top, la sal ch'a dà 'd savor a la vita, ma lus e sal a l'é 'dcò cò lòn ch'a l'han da dventé ij dissépoj ëd Nosgnor, soa gesia. S'a lo fan nen a servo pròpi a nen. Sossì a l'é lòn ch'a dis Nosgnor an ës test. A-i gionta 'dcò che 'l criteri për esse 'd ciàir e tantme 'd sal a l'é fé ubidiensa a tuta la Lege moral che Nosgnor Dé a l'ha dane, e chiel, Gesù an dà n'esempi.

Voi i seve la sal ëd la tèra, ma se la sal a ven a perde sò savor, com' é-lo ch'as podria fé për rendla torna salà? A val pi nen d'àutr ch' esse campà vìa e scarpisà da la gent. Voi i seve ‘l ciàir dël mond: na sità piassà ans na montagna a peul nen esse stërmà. As anvisca nen na candèila për butela sota 'n sigilin, ma s'un candlé, parèj ch'a fasa 'd ciàir a tùit coj ch'a son ant la ca. Ant la midema manera, che vòst ciàir a risplenda dë 'dnans ëd la gent, për ch' a vëddo vòste bon-e euvre e a rendo onor a vòst Pare ch'a l'é an cel.

"Sté nen a chërde che mi i sìa rivà për dësblé la Lege o ij proféta [për buté da banda le Scriture antiche]; i son nen rivà për dësbleje, ma për porteje a compiment”. An vrità iv diso che fin-a tant ch’a duro ‘l cel e la tèra, gnanca ‘l pì cit mnù dla Lege ëd Nosgnor a dësparirà, fin-a tant che ij sò propòsit a sìo dël tut realisà. Tant che col ch’a l’avrà mancà 'd fé ubidiensa fin-a al pì pcit dë sti comandament, e ch’a l’avrà mostrà a d’àutri a fé l'istess, a sarà considerà 'l pì pcit ant ël Regn dël cél, ma col ch’a l’avrà renduje ubidiensa a le Lege ëd Nosgnor e ch’a l’avrà mostraje a d'àutri, a sarà considerà grand ant ël Regn ëd Nosgnor. Mi iv diso che se la Lege ëd Nosgnor i l’eve nen pijala an sël sério motobin da pì 'd lòn ch'a fan ij magister ëd la Lej e ij Farisé, i intrereve pa nen ant ël Regn dël cel".

Nessun commento:

Posta un commento