"Tutun, chionque a sarà dë scàndol a un ëd coj pcit ch'a chërdo an mi, a sarìa mej për chiel ch'as butèissa na pera da mulin al còl e ch'as campèissa 'nt ël mar. E se toa man at fà pijé 'n broncc, tajla via; a l'é mej ch' it intre ant la vita eterna con na man ëd manch, ch' avejne doe e finì pr' esse campà 'nt ël feu dl'infern ch'as dëstissa mai. E se tò pé at fà pijé 'n broncc, tajlo via: a l'é mej ch'i t'intre ant la vita eterna sòp ch'avèj doi pé e finì pr' esse campà 'nt ël feu dl'infern ch'as dëstissa mai. E se tò euj at fà pijé 'n broncc, s-cianch-lo vìa: a l'é mej ch'i t'intre ant la vita eterna con n'euj sol, che avèjne doi e finì pr' esse campà 'nt ël feu dl'infern ch'as dëstissa mai, lì andoa ch' ël verm a meuir nen, e ch' ël feu as dëstissa nen. Ognidun a sarà butà a la preuva con ël feu. La sal a l'é bon-a për dé 'd savor, ma se la sal medésima a l'é sensa savor, con còsa mai a podrìa rendje sò savor? A venta ch'i l'àbie 'd sal an voi medésim, e ch'i staghe 'n pas tra 'd vojàutri" (March 9:39-51).Ël tèrmin "scàndol" e le parole derivà: scandalisé, scandalisesse, scandalos, e j'espression "dé scàndol" e "pera dë scàndol", a deriva dal grech σκάνδαλον (skàndalon), ch'a veul dì: antrap, ambreuj, impediment, ostàcol, trabucèt, tràpola. An pràtica, l'idea original a l'era cola 'd fé antrapé, fé antruché.
Ëd manera figurà, scàndol ëd sòlit a pija 'l sens ëd na provocassion mirà a conturbé la cossiensa 'd quaidun, a butelo an confusion, a bolverseje a pòsta la sensibilità con quaicòsa ch'a sìa contrària a la moral ëstabilìa, a la dignità, a l'onor, o a la giustissia. Për esempi, le dimostrassion dël "Gay Pride" a son ëd provocassion arbutante e për fé scheur ël pì possibil, fàite a pòsta për esse na dësfida al mond (lor a diso: "contra 'l mond dij binpensant") coma për dì "I l'oma gnun-a onta: i-i soma 'dcò nojàutri e i fasoma lòn ch'i vorsoma, ch'av piasa o ch'av piasa nen". Ëd cola manera a son përdabon ëd dimostrassion ëscandalose.
Pì 'd lòn, lë scàndol a l'é na paròla, n'assion, un discors, o n'omission ch'a sia cativa, grama, e ch'a cissa o ch'a daga l'ocasion për comëtte 'n pëccà. An ësto sens lë scàndol a l'é quaicòsa ch'a l'é mirà a corompe, a tiré d'àutri a fé 'd mal. Parèj, në scàndol a l'é dirèt quand che un, an soa malissia, a cissa n'àutr (ch'a l'avrìa nen falo daspërchiel) a fé lòn ch'a va contra la moral, contra lòn ch'a l'é giust conform a la lege 'd Nosgnor, quaicòsa ch'a l'é na përversion dël bin, e che, parèj, a guasta cola përson-a, a l'antamna, a la coromp. An ësto sens në scàndol a l'é la corussion, dzurtut ëd minor, pr' esempi, cissé a caté 'd dròga, l'aviament a la prostitussion o a comëtte 'n quai crìmen. Costa sòrt dë scàndol a dovra 'l mojen ëd la sedussion, ëd la tentassion.
Lë scàndol a podrìa disse indirèt quand che un, për negligensa o për serve d'anteresse privà, a dà n'esempi cativ e a parèj càusa disonor a soa përson-a, ai prinsìpi ch'a dis d'avèj, a soa profession e via fòrt. A dà scàndol, për esempi, un giùdes ch'a përvert la giustissia, un polìtich coròt ch'a veuja fesse stra con la dzonestà, l'ipocrisìa, l'angann, o le manipolassion, opura un minister ëd Nosgnor ch'a fassa nen sò dover, lòn che Nosgnor e la gent a së speta da chiel, e che parèj a slontan-a la gent da la religion. Lor lì "a dan ëscàndol".
Jë scàndol, coma ch'i l'oma fane la dëscrission, a son bin tratà da tuta la Bibia. Dé scàndol a l'é na facenda motobin séria për Nosgnor Gesù Crist, e coj ch'a na son responsabij, chiel, com 'i l'oma sentì an nòstra letura, a-j condan-a dla manera la pì fòrta. Prima 'd tut, Gesù a fà arferiment a coj che, sincer, as afido a chiel con tut ël cheur - ch'a podrìo esse fin-a 'd masnà nossente, ch'a-j ciama ij pcit. "Chionque a sarà dë scàndol a un ëd coj pcit ch'a chërdo an mi, a sarìa mej për chiel ch'as butèissa na pera da mulin al còl e ch'as campèissa 'nt ël mar".
Càusa dë scàndol a podrìa fin-a esse, second le paròle 'd Gesù, quaicòsa an nojàutri medésim ch'i soma nen bon a ten-e sota contròl , coma pr' esempi la lenga, ël parlé, quand a l'é costumà a dì 'd busiardarìe, cativèrie, quand a "scriv an sla schin-a" dla gent . Dé scàndol a l'é na facenda csì grev che s'a fussa na man, un pé, n'euj ch'a fà "pijé 'n bròncc" nojàutri o d'àutre përson-e. A sarìa mej tajess-la via che d'avèj, për conseguensa "l'esse campà 'nt ël feu dl'infern ch'as dëstissa mai, lì andoa ch' ël verm a meuir nen, e ch' ël feu as dëstissa nen". Gesù ambelessì a parla ciàir dla realità dl'infern, ch'a l'é nen na fàula, ma na condission afrosa, stabilìa da Dé an soa giustissia, che nòstra ànima a podrìa bin cascheje 'ndrinta, s'i foma nen la màssima atension a nojàutri, a lòn ch'i foma con ël còrp che Nosgnor a l'ha dane e ch'i na soma responsabij.
L'avertiment ch'a dà Gesù a riguarda nen mach ij mischërdent, ma ij cristian medésim, la comunità cristian-a ch'a peul fé 'dcò 'd darmagi grev s'a fà nen atension, e ch'a peul fin-a esse arzigosa! Pensoma, për esempi, a jë scandol ëd la pedofilìa ch'a dan certi prèive, o 'd minister ëd religion ch'a son mach tacà ai sòld e al podèj, o fin-a ignorant e gargh a fé ij sò dover.
A l'é për lòn che ij cristian a deuv fé tanta atension a lòn ch'a fan e a diso për dé sèmper un bon esempi, për esse 'd bon-a testimoniansa. A-i veul nen tant: nòstra condòta a podrìa, pr' esempi, esse d'antrap a la chërsùa spiritual ëd coj ch'a son nassù da pòch ant la fede cristian-a. A l'é vera che un cristian génit a podrà mai dëscade da la salvëssa che Nosgnor Dé a l'ha acordaje për grassia an Gesù Crist (ch'a l'é na decision che Nosgnor a l'ha pijala da l'eternità e ch'a porterà a 'n sicur compiment), ma costa sicurëssa a podrà mai dventé na scusa pr' esse negligent ant ël dover ëd dé sèmper na bon-a testimoniansa a la glòria 'd col ch'a l'ha salvane. Na condòta esemplar e sensa rimpròcc a l'é nen belfé, ma, con l'agiut ëd Nosgnor, a deuv esse nòst proponiment e angagg. Ël cristian génit coma podrìa-lo mai ofende Nosgnor e porté 'd dann a d'àutri con na condòta scandalosa?
Belavans, ëd testimonianse cative a càpito përché le comunità cristian-e, për soa natura 'd lor, a saran sèmper ëd società mës-cià andova 'l bon gran a chërs con ël gramon e nojàutri i lo podoma mai ranchelo vìa del tut, ma trist a cola gesia anté ch'a càpito dë scàndoj. Ant na paràbola Gesù a dis: 'Signor, has-to pa sëmnà 'd bon-a smens an tò camp? Coma va-lo donca ch'a-i é 'd gramëgna?'. E a l'ha dije: "A l'é 'l nemis ch'a l'ha fàit lòn". E i servitor a l'han replicà: 'Veules-to ch'i andom' a sarbielo?'. 'Nò, përché, an cheujand la gramëgna, i podrie 'dcò dësreisé ël forment. Lasseje chërse tùit doi ansema fin-a a la mësson. A la mësson i diraj aj mëssoné: 'Levé prima la gramëgna e gropela an gerbe për brusela, ma peui fé 'l gran e ambaronelo ant ij mè grané'" (Maté 13:27-30).
L'apòstol Pàul a scriv a propòsit dël pòpol antich ëd Nosgnor: "...coma ch'a l'é che ti ch'it mostre a d'àutri, it mostre nen a ti medésim? Ti ch'it prédiche ch'a venta nen robé, ti 't robe? Ti ch'i dise ch'a venta nen comëtte adulteri, it comëttes adulteri? Ti che tl'has ëscheur dj'idoj t'has nen gen-a a portene via 'd ròba dai sò templ? Ti ch' it ses orgojos d'avej la Lej, it la rispete nen e parèj it fase disonor a Nosgnor? A meravija nen, antlora, che lë Scritura a disa: "Ij pagan a bëstëmio 'l nòm ëd Nosgnor për colpa vòstra" (Roman 2:21-24). Sossì a val ancora për nojàutri ancheuj. La responsabilità ch'i l'oma ancheuj coma 'd cristian a l'é motobin granda, coma granda a l'é nòstra condan-a. Ël proverbi piemontèis a dis: "A falisso fin-a ij prèive a dì mëssa", ma lolì a peul nen dventé na scusa. "A venta avèj sal" an noi medésim, a disìa Gesù.
A venta esse savi, prudent, giudissios. A l'ha da esse coma la testimoniansa dl'apòstol, ch'a disìa: "Antramentre ch'i l'oma predicave l'Evangeli, i soma stàit neuit e di a l'euvra për nen esse 'd pèis a gnun ëd vojàutri. I na seve testimòni - coma ch’a l’é ‘dcò Nosgnor, ch'i l'oma comportasse anvers tuti vojàutri ch'i chërde, sèmper an manera santa, giusta e sensa rimprocc. Com' i seve, i soma stàit për ciaschëdun ëd vojàutri com a l'é 'n pare për ij sò fieuj: i l'oma consijà, ancoragià e ansistù ch'i vivèisse an manera degna ‘d Nosgnor, ch'a l'ha ciamave a sò regn e a soa glòria" (1 Tessalonicèis 2:12).
PREGHIERA
Nosgnor! Giutme a vijé an mia condòta parèj ch'a sìa sèmper na bon-a, na testimoniansa e d'esempi, fin-a ant le còse pì cite, sensa rimpròcc. I veulo dé gnun ëscàndol, ma edifiché, mostré bin. I veuj pa dzonoré la gesia e la càusa cristian-a, ma dé a Ti e a tò Vangel minca onor e glòria, sèmper. Amen.
Duminica 7 d'otòber 2018 - Dominica apress Pancòsta ch'a fà vint.
Leture bìbliche: Giob 1:1; 2:1-10; Salm 26; Ebréo 1:1-4; 2:5-12; March 10:2-16
Nosgnor tut-potent e etern! Ti 't ses sèmper dispòst a scotene pì 'd lòn che nojàutri lo soma 'd preghete, e dispòst a doné pì 'd lòn che nojàutri i l'oma piasì d'avèj o ch'i meritoma. Arvërsa dzura 'd noi l'abondansa 'd toa misericòrdia. Përdonane lòn che nòstra cossiensa a l'ha tëmma, e dane cole bon-e ròbe che nojàutri i soma nen degn ëd ciamete, s'a fussa nen pr'ij mérit e la mediassion ëd Gesù Crist, nòst Salvator; ch'a viv e regna con Ti e con lë Spirit Sant, un sol Dé, për sèmper e sèmper. Amen.
PREGHIERA
Nosgnor! Giutme a vijé an mia condòta parèj ch'a sìa sèmper na bon-a, na testimoniansa e d'esempi, fin-a ant le còse pì cite, sensa rimpròcc. I veulo dé gnun ëscàndol, ma edifiché, mostré bin. I veuj pa dzonoré la gesia e la càusa cristian-a, ma dé a Ti e a tò Vangel minca onor e glòria, sèmper. Amen.
Duminica 7 d'otòber 2018 - Dominica apress Pancòsta ch'a fà vint.
Leture bìbliche: Giob 1:1; 2:1-10; Salm 26; Ebréo 1:1-4; 2:5-12; March 10:2-16
Nosgnor tut-potent e etern! Ti 't ses sèmper dispòst a scotene pì 'd lòn che nojàutri lo soma 'd preghete, e dispòst a doné pì 'd lòn che nojàutri i l'oma piasì d'avèj o ch'i meritoma. Arvërsa dzura 'd noi l'abondansa 'd toa misericòrdia. Përdonane lòn che nòstra cossiensa a l'ha tëmma, e dane cole bon-e ròbe che nojàutri i soma nen degn ëd ciamete, s'a fussa nen pr'ij mérit e la mediassion ëd Gesù Crist, nòst Salvator; ch'a viv e regna con Ti e con lë Spirit Sant, un sol Dé, për sèmper e sèmper. Amen.
Nessun commento:
Posta un commento